۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

نامه فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی به اتحادیه اروپا و کمیساریایی عالی پناهندگان سازما ن ملل در مورد ایران و پناهجویان ایرانی

نامه فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی

به اتحادیه اروپا و کمیساریایی عالی پناهندگان سازمان ملل در مورد ایران و پناهجویان ایرانی

رونوشت به سازمانهای دفاع از حقوق بشر

در این نامه میخواهم از جانب فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی نکاتی را در مورد ایران و پناهجویان ایرانی با شما در میان بگذارم.

بارها در نامه های متعدد ادارات امور پناهندگی و وزارتخانه های غربی و گفته های مسئولین این ادارات در رسانه های سراسری و در پاسخهای رسمی و غیر رسمی به متقاضیان پناهندگی از ایران و نیز در پاسخ به سوالات ما به عنوان سازمانی که مطالبات انسانی پناهجویان را نمایندگی میکنیم گفته شده است:"پرونده ایرانیان همگی ساختگی است و نمی شود به گفته های آنها اعتماد کرد". در بررسی پرونده ها ضمن پذیرفتن بسیاری از دلایل واقعی فرار پناهجویان از ایران، به آنها گفته میشود: " وزارتخانه های ما وضعیت حقوق بشر در ایران را به خوبی زیر نظر دارند و از نظر این ادارات در صورت بازگشت آنها به ایران، با هیچ مشکلی روبرو نخواهید شد".

دولتهای غربی اساسا به دنبال سرکار آمدن خاتمی به عنوان رئیس جمهور "نوظهور" و وعده های توخالی این "عالیجناب" و جنبش موسوم به دوم خرداد، سیاست بسیار سختگیرانه ای را در برخورد به پذیرش پناهجویان ایرانی در پیش گرفت. این سختگیریها در مورد ایرانیان بسیار شدت گرفته است به طوری که اکثر قریب به اتفاق آنها به بیماریهای روحی و روانی و افسردگی شدید دچار گردیده اند.

به نظر میرسد باز با وجود اتفاقات پس از انتخابات در ایران و جنایات هولناکی که از سوی جمهوری اسلامی در شش ماه اخیر علیه مردم معترض ایران به کار گرفته می شود، سیاست سخاوتمندانه و انسانی تری در پذیرش پناهجویان از ایران از جانب کشورهای اروپایی دیده نمی شود. درحالی که سرکوب سیاسی و سیستماتیک از قبیل دستگیریهای گسترده نه تنها درخیابانها که در حمله به خانه ها و محل کسب و کار مردم، حمله به دفاتر عکاسان و روزنامه نگاران، خوابگاههای دانشجویان و همچنین شناسایی و پیگرد جوانان معترض به طرز کم سابقه ای ادامه پیدا کرده است. در همین راستا تعدادی آخوند قاتل و ضد ارزش طرفدار خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در قطعنامه ای که به تاریخ 30 دسامبر 2009 علیه مردم معترض صادر کرده اند نوشته اند: "ما اغتشاشگران و آشوبگران روز عاشورا را، مصداق بارز ضد انقلاب، مفسد في‌الارض و محارب با خدا می‌دانيم". این جنایتکاران از نهادهای مسئول جمهوری اسلامی خواسته اند برای معترضین اشد مجازات صادر نمایند. خبرها حاکی از آن است که دستگیر شدگان اخیر زیر سختترین و غیرانسانی ترین شکنجه ها قرار گرفته اند. از حیدر مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی تا خامنه ای و فرماندهان بسیج و سپاه و امام جمعه ها یکی پس از دیگری فتوا می دهند و برای محاکمه مردم معترض به قوانین الهی دست می برند. این وضعیت نه تنها مردم ایران بلکه مردم متمدن کل جهان را در بهت و نگرانی فرو برده است. در یک کلام هیچ معترضی در امان نمانده است.

میخواهم از شما به عنوان مقامات مسئول در اتحادیه اروپا بپرسم که ارزیابیتان از فضای حاکم بر ایران چیست و بر اساس کدام تغییرات مثبت و بر پایه رعایت کدام حقوق بشر با پناهجویان ایرانی چنین رفتار می شود؟ فکر نمی کنید بهتر باشد به جای گسترش روابط سیاسی و دیپلوماتیکتان با جمهوری اسلامی به عنوان جنایتکارترین رژیم در تاریخ معاصر به کمک مردم ایران و پناهجویان ایرانی بشتابید!!! در این مورد چه فکر می کنید؟ آیا شما هیچ وقت به عمق ظلم و ستمی که از سوی جمهوری اسلامی به مردم ایران روا میشود فکر کرده اید؟ آیا هنوز لازم است در چنین نامه ای از له کردن حرمت و شخصیت و حقوق بشر در ایران آمار و ارقام و نمونه آورد؟ نه لازم نیست زیرا رفتار فاشیستی رژیم خامنه ای و احمدی نژادها و آثار جنایات آنها درحق مردم ایران در سایتهای وزارت خارجه دولتهای اروپایی و در روزنامه های پرتیراژ غرب و گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل و پارلمان اروپا و سازمان عفو بین الملل به وفور وجود دارد و همگی از به وخامت گرائیدن هرچه بیشتر وضع حقوق بشر در ایران خبرمی دهند. آنچه که گفته شد حقیقت غیر قابل کتمانی است که فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی همیشه برآن تاکید داشته است. سیر رویدادهای ماههای اخیر درایران این حقیقت را به خوبی اثبات میکند.

تا قبل از سر کار آمدن احمدی نژاد چشم دول اروپایی به خاتمی و جنبش اصلاحات و گفتگوی تمدنها دوخته شده بود. درست در بطن همان دوران، جنبش دانشجویان برای ایجاد اصلاحات را به خاک و خون کشیدند و هرنوع حرکت برای آزادی و رفرم را تحت نام "تهاجم فرهنگی غرب" به شدت سرکوب کردند. با شروع این سرکوبها دوره صف آرایی دو جناح یکی برای خشونت کمتر و دیگری برای سرکوب بیشتر، با اعلام وفاداری خاتمی به نظام اسلامی و مقام "معظم رهبری" به سرعت به پایان رسید. با روی کار آمدن احمدی نژاد معروف به تیر خلاص زن، سرکوب سیاسی و بیرحمانه، دستگیری و زندانی کردن، محاکمات غیرعادلانه، اعدامهای گسترده و با فرا رسیدن فصل تابستان، گارد ویژه سرکوب زنان را سازماندهی کردند.

لابد دولتهای اروپایی بر اساس امن بودن و آزاد بودن فضای داخلی در ایران به پناهجویان ایرانی پاسخ رد می دهند وآنهارا برای بازگشت به آن کشور تحت فشار می گذارند. میتوانم از شما بپرسم که معیارهای امنیت و آسایش برای شما در جمهوری اسلامی چیست؟! چه تغییرات اساسی در مورد رعایت حقوق بشر در آن کشورایجاد شده است؟! آیا از نظر شما درکشوری که جوانان زیر سن قانونی را به جرم همجنسگرایی در ملا عام و در مقابل چشمان ناباور مردم جهان حلق آویز میکنند میتوان به عنوان کشوری امن از آن نام برد؟! درحکومتی که درفصل تابستان گروهای ویژه سرکوب زنان به جرم "بدحجابی و تهاجم فرهنگی غرب" سازمان می دهند چه امنیتی میتواند وجود داشته باشد؟! حتما خبر دارید که در کلیپهای که از ایران مخابره کرده اند دیده می شود که نیروهای سرکوب در روز عاشورا با اتومبیل از روی معترضان رد شدند و زیر چرخهای ماشین آنها را له کردند؟

در کشوری که شخص رهبر، اجازه رفتن زنان به استادیوم ورزشی را ممنوع اعلام میکند و نظام و قوانین آپارتاید جنسی را برای زنان برقرار می کند، باید با زنان پناهجوی ایرانی با احترام برخورد شود و بدون پرسوجو حق پناهندگی آنها برسمیت شناخته شود. درکشوری که روزانه صدها جوان به جرم عشق ورزیدن به دهها ضربه شلاق محکوم میشوند باید یک سیاست انسانی در مورد پذیرش آنها از سوی کشورهای اروپایی اتخاذ شود. در کشوری که فعالین کارگری، روزنامه نگاران، نویسندگان، فرهنگیان، دانشجویان، عکاسان و خبرنگاران هر روز ربوده میشوند و برای گرفتن اعتراف زیر وحشیانه ترین شکنجه ها قرار می گیرند باید تقاضای پناهندگی آنها با آغوش باز پذیرفته شود.

ذکر هزاران نمونه دیگر از نقض حقوق بشر در ایران وجود دارد که در ظرفیت این نامه نمی گنجد اما درست در شرایطی که حکومت ایران، اسلام سیاسی را نمایندگی میکند و میخواهد از طریق ساختن سلاحهای هسته ای، سلطه سیاسی خود را در جهان گسترش دهد نه تنها در عراق و فلسطین و شاخ آفریقا تروریسم اسلامی را نمایندگی می کند بلکه در بسیاری از کشورهای غربی از طریق گروههای اسلامی مشغول به فعالیت و ایجاد فضای ناامن و برقراری قانون شریعه است. از این نظر رژیم ایران به عنوان یک رژیم بسیار خطرناک برای بشریت در مرکز توجه جهان قرار دارد. پناهجویان از ایران هم در بطن چنین شرایطی قرار دارند و از دست بی عدالتی و ترس از وحشیانه ترین مجازاتها فرا می کنند. با این وجود آنها در کشورهای اتحادیه اروپا و از سوی دفاتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نه تنها پذیرفته نمی شوند بلکه برای بازگشت به آن کشور تحت فشار قرار میگیرند.

ما بخوبی با استدلال ادارات امور پناهندگی مبنی بر رسیدگی فردی به پرونده پناهجویان برطبق مفاد کنوانسیون ژنو آگاه هستیم. با اینحال باید توجه داشت که تشدید شرایط سرکوب در ایران ایجاب می کند که، سختگیری و فشار روی آنها برای ارائه مدارک و مستندات برداشته شود و به حقوق انسانی آنها احترام گذاشته شود. رژیم جمهوری اسلامی خود مهمترین سند سرکوب و تعقیب مخالفین و بی حقوقی مطلق درحق مردم ایران است. فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی خوستار این است که دولتهای غربی ضمن اتخاذ یک سیاست باز در مورد پذیرش پناهجویان از ایران کلیه روابط سیاسی و دیپلوماتیک با جمهوری اسلامی را قطع کنند، نمایندگان رژیم را از تمام مجامع بین المللی اخراج نمایند و در صورت خروج مسئولین جمهوری به خارج از مرزهای ایران، به جرم جنایت علیه بشریت بازداشت و محاکمه شوند.

در پایان از جانب فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی و به نمایندگی از طرف هزاران پناهنده و پناهجوی ایرانی در سراسر جهان از شما به عنوان مقامات مسئول در اتحادیه اروپا و بخش پناهنگی سازمان ملل میخواهم که در سیاست سختگیرانه خود نسبت به پناهجویان ایرانی تجدید نظر نمایید.

با احترام عبدالله اسدی

دبیر فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی

6 ژانویه 2010

www.hambastegi.org
Tel: 0046737- 17 88 19

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر